پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251266
تصويب ديرهنگام قانون حمايت از کاربران فضاي مجازي/ فوايد و معايب قانون جديد چيست؟
تاریخ انتشار : 1400/12/04 09:51:55
نمایش : 920
با توجه به اينکه سال‌هاست از فراگيري اينترنت و فضاي مجازي در کشور مي‌گذرد، ايران يکي از جامانده‌ترين کشورها در تنظيم مقررات براي اين فضاي زندگي دوم بوده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ قانون تنظيم مقررات فضاي مجازي يا همان حمايت از کاربران فضاي مجازي روز گذشته در کميسيون مربوطه در مجلس تصويب شد.

 
با توجه به اينکه سال‌هاست از فراگيري اينترنت و فضاي مجازي در کشور مي‌گذرد، ايران يکي از جامانده‌ترين کشورها در تنظيم مقررات براي اين فضاي زندگي دوم بوده است.
 
گرچه برخلاف قوانين سخت‌گيرانه کشورهاي بزرگ دنيا مخصوصاً در آمريکا و اروپا، اين قانون مجلس ايران به شدت اوليه و ساده به نظر مي‌رسد اما به هر حال نگاهي گذرا به مزايا و معايب آن قابل‌توجه است.
 
سرعت
شايد در روزهاي اخير ديده باشيد که سرعت اينترنت در کشور دچار اختلال شد! چون قانون مشخصي براي مطالبه سطح سرعت اينترنت وجود نداشت عملاً مطالبه قانوني براي رعايت حقوق کاربران انجام نمي‌شد. طرح حمايت از حقوق کاربران فضاي مجازي صراحتاً به ارائه خدمات سريع در حوزه اينترنت تأکيد دارد و محملي براي جلوگيري از اختلال‌ها و يا کم‌کاري در ارائه سرعت استاندارد اينترنت است.
 
امنيت
همچنين بارها در سال‌هاي اخير ديده‌ايد که سرقت از حساب‌هاي بانکي افراد و يا انتشار اطلاعات شخصي آنها در فضاي مجازي و همچنين هک سامانه‌هاي حياتي کشور مانند پمپ‌بنزين‌ها يا تلويزيون، خبرساز شده است. #قانون_حمايت_از_کاربران_فضاي_مجازي يک راهبرد روشن براي داخلي سازي زيرساخت‌ها و درنتيجه ايجاد يک امنيت پاسدار در فضاي مجازي دارد.
 
شايد ترور شهيد فخري زاده با يک سلاح هدايت‌شونده از بستر فضاي مجازي تلخ‌ترين مثال براي اين بخش باشد. گرچه ماجراي قتل فجيع اهواز با ريشه فضاي مجازي تازه‌ترين آن است.
 
جلوگيري از فيلتر و سانسور
 
بارها شاهد هستيد و شايد خود شما نيز اين تجربه را داشته باشيد که با انتشار پست‌هاي معمولي صفحه شما توسط پلتفرم‌هاي مختلف مسدود شده باشد! طرح حمايت تنها قانوني است که پيگيري حقوق کاربران از شرکت‌هاي ارائه سرويس و خدمات را الزامي کرده است.
 
تصور کنيد اين پلتفرم‌ها به يک‌باره ميليون‌ها صفحه کسب‌وکار جوان ايراني را براي ايجاد نارضايتي‌هاي کاذب مسدود کند! علاوه بر آسيب جدي به زندگي صدها خانوار، ايجاد بدبيني‌هاي اجتماعي و بر هم زدن امنيت و معيشت مردم را در پي خواهد داشت.
 
آيا شبکه‌هاي مجازي خارجي قوانين ايران را مي‌پذيرند؟
 
يکي از مفاد طرح حمايت از کاربران، ضرورت پذيرش قوانين کشور توسط شرکت‌هاي خارجي مانند توييتر و تلگرام و... است. اما اين به معناي انسداد فوري اين شبکه‌ها نيست.
 
اين شرکت‌ها در صورت عدم توافق، پس از چند سال و با بررسي راهکارهاي مختلف و تعيين جايگزين با سهم کمتري از پهناي باند اينترنت مواجه خواهند شد. اما واقعيت اين است که اين پلتفرم‌ها تاکنون به قوانين هيچ کشوري که به آنها اولتيماتوم داده نه نگفته‌اند! و بدون ترديد وقتي سران اروپا و آمريکا با ايران براي يک توافق گفتگو و مذاکره مي‌کنند، گفتگو و توافق چند پلتفورم آن‌هم با منافع اقتصادي بالا در ايران کاملاً قابل پيش‌بيني است. آنها بازار ايران را از دست نمي‌دهند.
 
اما سؤال مهم‌تر، پيشنهاد شما براي فعاليت پلتفرمي که گستاخانه قرار باشد چند قانون پيش‌پاافتاده معمول در دنيا را که در خيلي از کشورها آن را پذيرفته براي ادامه فعاليت در ايران نپذيرد چيست؟
 
هيچ پلتفرمي در ايران با تصويب اين طرح مسدود نخواهد شد. بلکه در چارچوب قانون ايران، از حقوق عادي کاربران در مقابل سانسور گري آنها دفاع خواهد شد.
 
شايد يکي از معايب قانون مذکور عدم اطلاع‌رساني به‌موقع و شفاف درباره ضرورت و فوايد آن باشد.
 
 
متن کامل قانون را در اينجا بخوانيد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html